Regeringen har nu lämnat över sitt förslag till Lagrådet. Förslaget gäller införande av en ny lag där uppgifter om frånvaro, som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen på individnivå.
Syftet är bland annat för att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar av tillfällig föräldrapenning och föräldrapenning. Att använda arbetsgivardeklarationerna för att samla in uppgifterna är, enligt Regeringen, ”samhällsekonomiskt mest effektivt och innebär för de flesta arbetsgivare en begränsad ökning av den administrativa bördan.”
Försäkringskassan kommer då att få utökad tillgång till uppgifter om frånvaro från arbetsgivare eller andra för att stämma av mot de uppgifter som lämnas i en ansökan, genom att de kan kontrollera om en person har varit frånvarande från arbetet under den tid som personen söker ersättning för.
Till grund för detta förslag ligger flera studier av omfattningen av felaktiga utbetalningar inom tillfällig föräldrapenning som har gjorts de senaste åren. En försäkrad förälder har rätt till ledighet från sin anställning för tid med tillfällig föräldrapenning vid vård av barn. För att ha rätt till föräldrapenning krävs att föräldern inte arbetat den tiden. Trots detta har Försäkringskassan upptäckt felaktiga utbetalningar på minst 3,2 miljarder kronor under 2021, där de försäkrade arbetat och fått lön under tid med ersättning.
Tillfällig föräldrapenning och föräldrapenning tillhör alltså den grupp av förmåner där stora belopp betalas ut felaktigt och sett till antalet polisanmälningar om bidragsbrott, så är en stor del bidragsfusk.
Förslaget föreslås träda i kraft 1 januari 2025